الأحد، ٢١ ديسمبر ٢٠٠٨

من انت




من انت؟؟









هل انا احيا؟؟



ام فى ابعد احلامي!



وأحن ما خلقه الرحمن



اجتمعت الرحمه فى عينيه



ليقذفها فى وجداني



فأنا فى ابعد احلامي



** ** ** ** **



ففى اول لحظه خوف



فما أعظمها قلعه



احتمى فيها بين انفاسه



وأسترخى بدفئ نبضه



لينسى الخوف الطريق الى اوطاني




بل وينسى الخوف الشعور العدوانى



فهل احيا!!



ام فى ابعد احلامي!
** ** ** ** ** ** **



ومع اول دمعه تحاكى الخد



ارى قلبا يخفق من الالم



وكأنها نهرا جامح بالقلب



يشق طريقه فى اصلب الارض



وفى صمت..



أنفاسه تتوسل عيناي



ان توقف هذا الالم



الذى يصير الامي



فأنا حتما فى ابعد احلامي



** ** ** ** **



يا ارق قلب



يا من جمع الرحمن



فيه رحمه كل الأزمان



لتأسرني بين أشجاني



لم تذوق عيني احلى منك فى زماني



وأصبحت ملكي ابعد احلامي



** ** ** ** **



فمن انت؟؟



يا من اهرب منك اليك



وأغضب منك لأبكى فى حضنك



فهل انت من البشر!!



ام من خلق ثاني؟؟



** ** ** ** ** **



ميرا المصرية



هناك ٢٤ تعليقًا:

انا من اهوى ومن اهوى انا يقول...

من انت؟

انتى لسة كل دا وبعد كل اللى قلتية بتسألأى من أنت ؟

دا انتى خلصتى فية كل الكلام

دا انتى دا انتى

احنا مش بنحسد إحنا بنقر بسسسسسس

اللهم لاحسد واحدة برقتك دى وكلماتك اللى طالعة وكأنها كنز مدفون لسة متشال لصاحبة استحالة يفكر يبيعة از يغفل عنة يوم

يابختك يا اللى فى بالى

على الهامش :

كل يوم بتثبتيلى انك بجد أخر عروسة نيل مصرية مستحيل نفكر اننا نضحى بيها ونسيبها للنيل يتمتع بيها لوحدة

ياعروسة النيل يا حتة من السما سلام يا ميرا وكفاية كدة احسن دندن لو دخلت هاتقيم على الحد

تحياتى

Hadota ... حدوتة يقول...

مشاعر فياضة جدا
هو لسه فى حد فى الدنيا كده ؟؟

ولا هو الحب اللى بيخلينا نشوف الناس كده

بجد مش عارفة

بس فى كل الاحوال لو كان دا حلم حاولى تفوقى منه بسرعة .. عشان كل ما تطولى فى الحلم كل ما رجوعك لعالم الواقع بيبقى صعب

ولو كان حقيقة بقى ياعم
ابقى خدينى معاكى الدنيا اللى انتى عايشة فيها دى .. يمكن يكون ليه واحد صحبه ملاك كده ...
:D

تحياتى يا جميل

بوست حلو اوى



--------------


ملحوظة

مفيش تعليقات .. اعتبر نفسى الاول ولاايه

على كل حال اول تعليق برده
ههههههههههه عافية كده

مهرة سالم يقول...

السلام عليكم...
جميله هي الصور التي رسمتها...
.......
فهل احيا!!


ام فى ابعد احلامي

في بعض الأحيان تكون الحياه كالحلم
وفي بعض الأحيان يمتزج الحلم بالواقع لنضيع كيف نصنفها...
.......
دمتي بخير عزيزتي

blue-wave يقول...

انتى عايزة رأيى بصراحه
اولا:
من حيث المعنى المعنى قوى جدا ومؤثر
ثانيا:
انتقاء الكلمات جيد ولكن يعيبه عدم اختيار تشبيهات جديدة
ثالثا:
الوزن والقافيه طبعا مشروخين جدا ولكن يمكن تقبلها على انها خاطرة فقط وهنا لن تكونى مطالبه بوزن ولا قافيه
من حيث المجمل:
رائعه كبدايه حيث ان بها اهم عنصر يميز الخواطر المكتوبه وهو الإحساس الصادق
نصيحه:
تابعى القراءة وتابعى الكتابه وسيتحسن مستواكى يوما بعد يوم ويسعدنى ان اتابع تلك الموهبه الصاعدة باذن الله

HERO يقول...

انا مش عارف الصراحة انا مين ؟ بس هفكر وهقولك
الكلام جميل جدا والله واحسن حاجة فيه انه سهل وبيوصل المعلومة

تحياتي

mera يقول...

_انا من اهوى ومن اهوى انا_

محمد ازيك..شكرا قوى يا محمد ربنا مايحرمنيش منك ابدا ..

ميلى.. ميلى.. ميلى.. يا صبيا...

لا يا سيدى لا حد ولا حاجه ده انت الفرعون العاشق..

لكن لو بتقر وبتحسد هقيم عليك الحد فعلا هههههههههههههههههههههههههه

شكرا ليك يا محمد وانت اصلا ليك فضل كبير عليه...مقدرش انكر ده

وبعدين كنت دايما بتتريق على الولد ابو جلابيه فوشيا دلوقتى بتقر عليه,, ماشى يا بتاع "انا دانا انا دن دن" ههههههههههههههه

معلش انت عارفنى فضيحه هههههههههه

شرفتنى يا محمد وبجد انا لما بدخل وبلاقيك سايبلى كومنت ربنا يعلم انا بفرح قد ايه..ربنا يكرمك قد ما بتفرحنى ...
اختك الصغننه ميرا

mera يقول...

-حدوته-

ازيك يا قمرايه...والله وحشتينى

على فكره انا ما اظنش انه حلم لانى مرتبطه بالشخص ده وخلاص فرحنا تقريبا هيكون بعد 5 شهور ...بس مش عاوزه قر هههههههههههههههههههه

لكن اكيد الدنيا على طول مش كده حبه حب وحبه زعل وخصام ..
لاننا بشر مش ملايكه..لكن الاهم اننا

نستمتع بكل لحظه حب فيها لان انا فى

اعتقادى الحب جاى والزعل جاى لكن انتى

عليكى انك تدى الحب اكبر وقت ممكن..

وممكن ماتبلغيش فى الزعل وتخليه يمر

بسرعه ..انا شخصيا مش كده بس بحاول

ابقى كده فى موضوع الزعل ده بالاخص

لانه لما بيزعلنى مش عارفه اقولك ببقى

الست المصريه النكديه الشهيره...

ههههههههههه....لكن هيه دى الدنيا

ملحوظه:التعليقات بتتحجز لما اوافق على النشر الاول...

وانا اتأخرت فى فتح المدونه لانى كنت تعبانه وعندى برد ...كح كح كح..سورى

لكن انت الاول والاخير يا قمر ومافيش غيرك لو عايزه

مش تغيبى علينا يا قمر

ميرا المصريه

mera يقول...

-M.K-
شكرا قوى لكلامك.....بس والله عندك حق

شكرا ليك ومش تحرمنا من زيارتك

ميرا المصريه

mera يقول...

-HERO-

شكرا لكلامك هيرو بس انا مش كنت بسأل عليك انت!! ههههههههههههههههههههه

مرسى ليك هيرو..وابقى مش تنسانا

ميرا المصريه

mera يقول...

-blue-wave-

ازيك يا دكتور...متشكره قوى على اهتمامك والاهم من كل ده..

النقد البناء انا فعلا محتاجه راى زى رايك...

هوه فعلا دى خواطر لانى مش دارسه حاجه ولا ليه اى حاجه فى المجال ده بس مافيش مانع ان الواحد ينمى حاجه جواه..وخاصه بنقد بناء ونصيحه حلوه من اخ زيك...

مرسى قوى يا دكتور..شكرا مره تانيه على اهتمامك

ميرا المصريه

hasona يقول...

مع بداية العنوان تذكرت رائعة ماجدة الرومي تشدوا بها( من أنت )والتي تصرخ فيها بنفس السؤال !!!
كلماتك جميلة وتحمل مشاعر قوية ( وأنا خايف عليه ليدوب بين يديك )فكلماتك تُصهر الصخر
،،،،،
،،،،،،
لكن اذا كان ذلك أبعد أحلامك !!! فماذاعن أقربها ؟؟؟

تحياتي
وكل سنة وانت بخير

mera يقول...

-hasona-
السلام عليكم...متشكره قوى على كلامك ده حسونه,,,شكرا ليك...

بس انا مش قاصده انى ادوب الصخر والله انا كنت بحاول اوصفه بطريقتى....

ويارب يكون ده الواقع بجد مش وهم انا فيه...لان انا حاليا شايفه ان ده واقع بس ما كدبش عليك خايفه...من اى حاجه!!!

شكرا ليك وابقى مش تنسانا وتيجى المدونه على طول..

اتشرفت بيك

ميرا

Unknown يقول...

وأنا بجد بحب المدونة دي قوي قوي قوي
أصلي لسة يدوب قاري في البروفايل بتاعك إنك بتحبي وبتحبي وبتحبي أنا كمان حبيت المدونةدي قوي
تحياتي لكي سيدتي

mera يقول...

_كاتب مصرى_

السلام عليكم

مرسى ليك كاتب وانا فعلا كان نفسى انك تحب المدونه وانكم كلكم تحبوها...

لكن فعلا الاهم انك تحب وخلاص صدقنى دى احلى حاجه فى الدنيا وده الاحساس الوحيد اللى ممكن تستسلمله ومن غير ما تندم لكن لازم "توظفه صح".....وتوظفه صح دى شرحها يطول لكن انت فاهمنى

نورتنى كاتب واتمنى انك تزور المدونه دايما...

اختك ميرا المصريه

momken يقول...

جميل البوست ده اوى

حلوة اوى المشاعر دى

مدونتك جميله جداً

ماشاء الله عليكى
تسلم ايدك

تحياتى

mera يقول...

_momken_

مرسى قوى قوى على كلامك

ربنا يخليك ...نورتنى

وابقى مش تنسانا وزورنا كتير

اختك ميرا المصريه

romansy يقول...

من انت
الا تعرفيه
انه من ينتظر طوال السنين
وينظر الفرصه لكى يلاقى

مهرة سالم يقول...

ميرا الأميره ..
أين انتي..

hasona يقول...

ألا زلت تتسائلي
من أنت ؟؟
ألا زلت تبحثين بداخلك
ألا زلت تبحثين عن مصدر هذا النبض جواك

وها نحن ننتظر

Special Designer يقول...

كلمات جميلة جدا
إذا كانت تلك كلماتك
أحييكي فأنت موهوبة

Special Designer

mera يقول...

romansy

شكرا قوى لكلامك يا رومانسى ...على فكره انا عارفاه مين لكن هوه ده الشخص اللى وصلنى لليقين والحيره فى نفس الوقت...

شكراليك

mera يقول...

نهــــــــــار

انا هنا نهار انا هه..

ابقى تعالى المدونه دايما تنورينا

mera يقول...

hasona

اه حسونه لسه بسأل ....ده احراج بالذوق انى اتاخرت قوى ومانزلتش بوست جديد.......ايه الاحراج ده..ههههههههههه

سورى انى اتاخرت يا حسونه

mera يقول...

Special Designer

اه كلماتى شكرا ليك قوى بس مش قوى كده انا على قد حالى يعنى....

ابقى نورنا دايما فى المدونه