الأحد، ٣٠ نوفمبر ٢٠٠٨

رحله لعالم خيالى

رحله لعالم خيالي

وكأنى سقط فى قلب زهره
يملئني عبيرها ويملى الأجواء
وتلمع عيناي بألوان عالمها الزهرية
فأنا فى رحله خياليه

*********
فما أغربك يا عالم
وبك لص النشوة طليق
ولكنه صديق
يخطف القلب قبل العين
إلى بهجه غير مرئيه
فهذا عالم رحلتي الخيالية

**********
وإن كان سكانك كائنات نبضية
وثمار أرضك نظره عين
وعبادتك..
الإطمئنان برضى الخالق المشفية
فحقا مدينه خياليه
*********
فهل لنابضي وطن بالمدينة الخيالية!!!
وأين يقف بي المطاف
وأي ارض منزل ستكون لي مرضيه
فهل امان لي فيك يا خياليه
*************
ميرا المصريه

هناك ١١ تعليقًا:

kh يقول...

السلام عليكم ورحمه الله

نعم الخيال قد أعطانا الله اياه لنستغله ونحسن استخدامه فبالخيال يمكن ان يفعل الواحد منا اى شئ اى حاجه يمكن ان نصل لها بخيالنا

ولولا الخيال ما وجد الواقع


وسلاااااااااااااااام

Hadota ... حدوتة يقول...

وش لابس نضارة بتلمع اوىىىى


اول تعلييييق

اهلا بيكى اولا فى عالم المدونات

ثانيا بقة

انا بشوف من وجهة نظرى المتواضعة جدا ان الخيال مفهوش امان

هو بس مسكن سريع لحالات كتير بنمر بيها ونتمناها فى حياتنا

بس مسافة ما بنرجع ارض الواقع بنتصدم فى حقائق وامور مأثرة علينا بشكل واضح

تحياتى ومنتظرين كل جديد

-------

ملحوظة
ابقى شيلى تأكيد الكلمة دا
عشان نبقى نعلق خفيف خفيف

Hadota ... حدوتة يقول...

ههههههه شكلى كده مش اول تعليق لان التعليقات طلعت بتختفتى


برده ... مازالت مصرة

انا اول تعليق

:P

عاشقه وغلبانه يقول...

ماشاء الله ياجميل
اسلوبك جميل
بس ليه حساكي علانه كده..؟؟

مهرة سالم يقول...

السلام عليكم..
ميرا...
ما أجمل كلماتك..
ووصفك ..
عذب ما خططتي هنا...
.............
فهل أمان لي فيك يا خياليه..

إتركي الجواب للأيام..
........
دمتي بخير

عبدالله يقول...

عندما يكون الاحساس جميل لهذه الدرجه يدل عن نفس ورح اجمل بكثير
كلمات تنساب بهدوء و تخيل تاخذنا لعالمك الخاص
مدونه جميل و في انتظار المذيد


تحياتي

mera يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مرسى يا kh على الكومنت بتاعك وانا فعلا بتفق معاك ان الحياه نصها خيال ونصها واقع وان الخيال نعمه
لكن انا كنت بقصد فى البوست عالم الحب كنت بشبهه انه عالم خيالى لان قد ايه مهمه فيه النظره من العين والرضى مع النفس وكأنها حاجات اوليه لازمه للمعيشه زى الاكل والشرب والعباده وكنت بشبه انه مدينه وسكانها القلوب جوه البيوت الوانها مبهجه وريحتها حلوه
وتوتال كل ده انه اكيد عالم خيالى لكن مش الخيال فيه هوه الاساس ده بس تشبيه للحب ومحدش يقدر ينكر انه مش واقع ده فى دنيتنا وده مش بين الحبيب والحبيبه بس لان ممكن تشوف ده فى نظره عين طفل نجح فى المدرسه لكن مش بيحس بنجاحه لا لما بيشوف نظره فرحه وفخر فى عين امه..
ياترى انت متفق معايا!!!
شكرا ليك واتمنى انك تشرفنى تانى
اختك ميرا المصريه

mera يقول...

السلام عليكم
اهلا حدوته نورتينى
على فكره الخيال فعلا مش فيه امان انا معاكى فى ده بس لو الخيال ده بيخلينا نحس اننا احسن ولو للحظات اظن انه كده ليه فايده كبيره يعنى نخليه وسيله مش غايه...
لكن انا كنت اقصد بكلامى فى البوست ده انه عالم الحب وكنت بشبهه بالمدينه الخياليه من كتر ما شوفت هوه قد ايه جميل..
مرسى ليكى قوى حدوته
ياريت تشرفينى تانى
وعلى فكره انتى بجد كنتى تالت تعليق فى المدونه دى بس نورتينى ولو انتى مصره تكونى اول تعليق ياستى انتى الاول والاخير هههههههههه
كل سنه وانتى طيبه

mera يقول...

السلام عليكم يا عاشقه وغلبانه

انتى بجد شرفتينى بزيارتك
بس انا عاوزه اقولك ان فى البوست ده انا كان كلامى بيدل على انى محتاره شويه ان ياترى ليه امان فى مدينه الحب وهحب واتحب بامان من غير غدر او خيانه لان كل ده وارد.......
بس على فكره انا وقت نشر البوست ده كنت بجد زعلانه ومش عارفه انتى عرفتى ده من فين!!!برغم ان مش فى حاجه تدل عيه!!!
احيكى على فراستك..نورتينى
واتشرف لو كررتيها
ملحوظه:انا مش عارفه ليه فى كلام بيطلع معاكى بالفصحى.. ماعلينا
اختك ميرا المصريه

mera يقول...

السلام عليكم يا m.k
شكرا قوى على زيارتك
وكنت حابه انى اقولك انى فعلا لقيت فيها امان وفعلا سكنتها وحبيت بس انا حالينا فى منازعات الحب المعروفه الغيره عليه وغيرها...
مش عارفه بس انا حبيت انى اقولك
شكرا ليك
اختك ميرا المصريه

mera يقول...

السلام عليكم عبدالله
متشكره قوى قوى على الكلام الجميل ده
اتشرفت بزيارتك
واتمنى تنورنى تانى وتانى
اختك ميرا المصريه